Piz Roseg N-E Face

Piz Roseg – North East Face / Nordost wand / Parete Nord / Diemberger Schöntaler route – D+
31-10-2014
met Wilco van Rooijen, Cas van de Gevel en Rik Hoppenreijs

Ik ging dit weekend eindelijk klimmen met Cas en Wilco (tbv Team Wilco Academy). We kozen voor de Piz Roseg Noordoost wand met afdaling van de Eselsgrat. Een leuke klim om elkaar eens goed te leren kennen. Na een nachtje slapen in een parkeergarage in Pontresina (inmiddels mijn 2e thuis) liepen we op donderdag naar de Tschierva gletsjer waar we een bivouac maakten. De aanloop was lang (gidsjestijd: 3,5 uur voor de Tschierva hut, 2 uur tot de gletsjer) en niet niets met bivak materiaal in de rugzak. Maar het was mooi weer en het ging allemaal vanzelf door het mooie Val Roseg.

Vadret da Tschierva

Bianco ridge Piz Bernina

Glacier Tschierva

Vadret da Tschierva with Piz Roseg

North East face Piz Roseg

Seracs

De berggidsen in het dal hadden ons onnodig bezorgd gemaakt door te zeggen dat er 70 cm diepe sneeuw zou liggen en dat we flink zouden moeten sporen. Uiteindelijk was dit maar de helft, waardoor we op tijd konden beginnen met het graven van ons sneeuwhol. We hadden een schep bij dus het ging allemaal heel snel. Nadat de brander overuren had gemaakt en wij de nodige Himalaya thee gedronken hadden werd het al snel koud omdat de zon verdween achter de bergen. We kropen in onze slaapzakken aten onze avondmaaltijd en gingen na het bekijken van de sterrenhemel slapen.

Bivouac Piz Roseg

Mijn warmtehuishouding in rust was zoals normaal erg slecht, want ondanks mijn nieuwe enorm dikke slaapzak lag ik af en toe nog te rillen. Maar toch had ik nog een paar uur geslapen. Misschien moet ik maar eens een training volgen bij the Iceman, Wim Hof, want aan het materiaal kon het niet liggen.

Vrijdag om 04.00 uur stonden we op. Kort nadat ik de ogen opendeed werd de hemel ineens verlicht. Het was niet zomaar een klein vallend sterretje, maar een enorme brede en lange  lichtstreep die  minutenlang te zien was. Ik zou niet weten wat het was (ontplofte meteoriet?), maar het hielp in ieder geval met het vinden van de hoofdlampjes. Na een ontbijtje vanuit de slaapzak vertrokken we over de gletsjer om onderaan de wand te komen. Rond half 7 begonnen we aan de wand zelf, die er heel goed uit zag! We konden door de firn het grootste gedeelte soleren. De firn was goed maar ook weer niet super. Het waaide wel hard met vlagen wat soms zorgde voor te veel spindrift om door te klimmen (zoals je in de film kan zien)..

First few meters on the face before the bergschrund

North east face Piz Roseg

Crossing the bergschrund

Het eerste stuk firn en de traverse naar links waren goed te doen. Af en toe zaten er passages in van <5 meter die blank ijs waren, maar dit was maximaal 60 graden.

Ik had niet het gevoel dat ik mij moest bewijzen tegenover Wilco en Cas maar meer dat ik gewoon wilde genieten. De heren hadden er echter goed het gas op en ik wilde me uiteraard niet laten kennen ondanks dat ik voelde dat ik niet fit was (al weken niet). Het mixed gedeelte wilden we eerst ook solo klimmen omdat we dachten dat het wel ging, maar de firn en ijs werden later wel heel erg dun waardoor we alsnog aan touw gingen.

Crux Piz Roseg

One of the cruces on Piz Roseg north east face

Mixed climbing

Na de mixed passages kwam het tweede sneeuwveld. Dit sneeuwveld was erg lang, maar minder steil. Wel kwam er steeds meer wind opzetten.

Good firn

A beauty

Making trails

Windy

Last steps to the summit of the Schneekuppe

Cas on the summit

Het ging allemaal heel goed en rond 10.30 uur stonden we op de top. Snel naar de andere zijde van de berg om even uit de wind te zitten. Maar niet te lang want het was koud genoeg.

Piz Roseg Eselsgrat

Piz Roseg Eselsgrat descend

Abseiling Piz Roseg Eselsgrat

Na 4 abseils (mephaak en slinge achtergelaten) stonden we weer op de gletsjer. Nadat ik in een gletsjerspleet was gevallen en er makkelijk uit kon klimmen waren we weer bij het bivak waar we even bijtankten voor de lange afdaling naar het dal. Rond 18.00 uur, alweer 13 uur na het begin van de tocht konden we eindelijk de schoenen uittrekken in het dal.

Rik en ik aten we nog een veel te zoutige pizza voor onze verbrande lippen en gingen al vroeg weer naar bed in onze vertrouwde parkeergarage. De volgende dag reden we weer naar Nederland om op maandag weer te werken.

Ik kan niet meer wachten tot de watervallen gaan bevriezen, de dalen wit zijn en de gletsjerspleten weer goedgevuld zijn!:-D