Torre di Lavina

Torre di Lavina (3308m.) – Bardoney Ridge / South-west ridge / Cresta sud ovest /

Lillaz – Val di Cogne

D-

Volgens het topboek de eerste Nederlandse beklimmers (zal wel aan de creativiteit liggen).

12-08-2014

Wout aan het voorklimmen

De hoeveelheid sneeuw in Zwitserland liet ons alsnog verkassen naar andere oorden. We checkten weerberichten en condities en vertrokken richting de Aosta vallei. Samen met Rik Hoppenreijs en Dennis Sleegers wilde ik de Torre di Lavina beklimmen via de Bardoney graat.

Vanaf Lillaz (1611 m.) in Val di Cogne liepen we ongeveer 3,5 uur richting het bivak, Bivacco Devis Gerard, om vanuit daar de graat te beklimmen.

P1070404Eenmaal bij het bivak bleek een Fransman die met zijn gezin aan het hiken was de waterleiding gemaakt te hebben. Een fijn welkomsgeschenk.P1070426

Om 4.30 u stonden we de volgende ochtend op met wat noedels als ontbijt. We hadden geen stijgijzers en pickels meegenomen, omdat we gewicht wilden besparen. Hierdoor werd de aanloop tot de col, om op de graat te komen nog lastig. We gebruikten een steen als pickel om houvast te hebben en te remmen in ijs. Dennis ging alsnog onderuit maar kon zich goed herstellen. Via een kleine omweg over de rotsen om het steilere ijs te omzeilen stonden we op de graat en bonden we ons in. Ik klom alles voor met Dennis en Rik aan het uiteinde. De graat begon smal en scherp, in goede en vaste rots.P1070449

DCIM100GOPRO

De crux verliep erg gesmeerd, net zoals de vele passages 4 en 4+. Bijna alles klommen we simultaan (3 lengtes niet), maar de voorlaatste lengte tot de top werd nog wel uitgezekerd, omdat hier de rots verschrikkelijk los zat. Tijdens het klimmen van het tweede gedeelte van de graat moesten we iedere steen uitvoerig controleren en alsnog vielen er stenen in het diepe.

P1070458P1070466P1070478Volgens het topboek waren we de eerste klimmers in 2014 en sinds 1984 de eerste Nederlanders. De klim was het afgelopen jaar nog door niemand gedaan, en de jaren ervoor ook nauwelijks.

Toen ik vanaf het topkruis Dennis en Rik nazekerde, konden we voor het eerst die dag van de zon genieten, omdat deze verscholen lag aan de andere kant van de berg. De weg naar beneden vervolgden we via de normaalroute (F).

P1070482 P1070485

Een uur binnen topo tijd waren we weer bij het bivak. We genoten nog even van de zon, de klim en de vallei, voor het weer slechter werd, omdat we nog een nacht door zouden brengen in het bivak.

We vertrokken de volgende ochtend vroeg, omdat we in de middag weer in Courmayeur of Chamonix wilden zijn om vanaf daar een aanloop te doen of een lift te nemen.

Op de terugweg kwamen we in de vallei bij een bergalm, waar de kaasboer ons uitnodigde om koffie te drinken. Zijn vrouw maakte espresso met vers gemolken melk klaar terwijl de boer ons uitleg gaf over zijn boerderij. Hij maakte hier kaas van de melk van zijn koeien. De kazen werden eens in de zoveel tijd opgehaald door een helikopter en zo verdiende hij zijn brood. Voordat we naar het dal vertrokken kochten we nog voor een tientje 2 kilo alpenkaas en bedankten we de familie. De ontmoeting met de boer was voor mij zeker een van de mooiste gebeurtenissen van de afgelopen zomer.

Materiaal: Cams 0.75 – 2, nuts, slinges, 30 m. touw, stijgijzers en pickels niet per se.
Tijd: 4-5 u voor de graat zelf, 8-9 u voor de totale klim.